Allmänna Villkor
Allmänna Villkor
På denna sida finner du våra allmänna villkor när du väljer att besöka vår webshop, samt placerar en beställning hos oss.
Har du frågor gällande våra allmänna villkor? Kontakta oss på:
Mejl: info@alkofritt.se
Telefon: +46 (0)70 29 59 979
Öppettider telefon:
Vardagar: 10:00 -15:00
Helg och helgdagar: Stängt
Allmänt
Alkofritt säljer varor via internet till privatpersoner och företag i Sverige med person- eller organisationsnummer. För att handla hos oss måste du ha fyllt 18 år för att ha möjligheten att ingå avtal.
Priser och produktinformation
Samtliga priser anges i svenska kronor inklusive moms. Eventuell fraktkostnad beräknas i kassan.
Alkofritt reserverar sig för eventuella felaktigheter i pris- och produktinformation eller i övrigt på hemsidan. Vid eventuella felaktigheter förebehåller vi oss rätten att korrigera felaktig information i efterhand. Vi reserverar oss för prisjusteringar, slutförsäljning, lagerdifferenser, tekniska problem, ändringar av tekniska specifikationer på vår hemsida. Produktbilderna på hemsidan garanterar inte att varans exakta utseende och utformning återges korrekt. Vi förbehåller oss rätten att avbryta ordrar som är felaktiga enligt någon av ovanstående orsaker och ordrar som av oss på annat sätt anses inte uppfylla kraven av en order.
Beställning
Beställningar görs på vår hemsida www.alkofritt.se. Vid en genomförd beställning innebär att du godkänner våra köpvillkor och samtycker till att namn och person- eller organisationsnummer registreras i vårt kundregister. Avtal om köp träffas först när vi bekräftat beställningen genom att skicka en orderbekräftelse till den mejladress du angivit. Vi förbehåller oss rätten att korrigera ordrar efter att orderbekräftelse har skickats om leverans av någon anledning inte kan ske. Om du har gjort flera beställningar förbehåller vi oss rätten att slå ihop dina beställningar och leverera dem som en order.
Personuppgifter
I samband med din registrering och/eller beställning godkänner du att vi och våra samarbetspartners lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja och tillhandahålla den service som du kan förvänta dig av oss. Enligt PUL (personuppgiftslagen) har du rätt att få den information som vi har registrerat på dig. Om du anser att informationen är felaktig eller irrelevant kan du begära rättelse eller borttagning från våra register. Kontakta oss via mejl eller telefon, så hjälper vi dig vidare.
Informationen du lämnar om dig själv används av Alkofritt och våra samarbetspartners för betalning och leverans. Vi garanterar att inga uppgifter om dig kommer att säljas eller föras vidare till tredje part. Alkofritt använder uppgifter från vårt kundregister för utskick om produkter, kampanjer och information. Du kan prenumerera på vårt nyhetsbrev när du registrerar dig hos oss och du kan när som helst avbryta din prenumeration, antingen via länken i nyhetsbrevet eller genom att kontakta oss direkt.
Vi förbehåller oss rätten att avbryta ordrar som innehåller felaktiga personuppgifter.
Immateriella Rättigheter & Upphovsrätt
Allt innehåll på hemsidan, exempelvis text, grafik, logotyper, bilder, ljudklipp, digitala nedladdningar och annan mjukvara, tillhör Alkofritt Sverige AB, våra samarbetspartners eller våra leverantörer och är skyddat av svenska och internationella immaterial- och upphovsrättslagar.
Frakt och leverans
I kassan kan du välja mellan olika fraktsätt eller lokal upphämtning av din beställning i våra lokaler i Uppsala.
Alkofritt hanterar normalt din order inom 48 timmar (helgfria vardagar) från beställning fram tills dess att varan lämnar vårt lager, förutsatt att vi har varan i lager. När varan har lämnat vårt lager övergår leveransansvaret till fraktbolagen som levererar din order inom utsatt tid för valt fraktsätt. Alkofritt lämnar ingen garanti att paketet ska anlända inom angivet tidsspann givet från leverantören, utan anger enbart ett estimat vid beställning. Det betyder att den totala leveranstiden innan varan når dig kan bli längre än vad som anges som ordinarie leveranstid för valt fraktsätt.
Till vissa delar av norra Sverige och till Gotland levererar Postnord med en arbetsdags fördröjning, denna är inte inräknad i den beräknade leveranstid vi anger vid beställningstillfället.
Kunden har alltid rätt att häva köpet vid leveransförseningar. Det kan finnas tillfällen som gör det omöjligt för oss att fullfölja beställningen, till exempel om vår leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande till oss. Kontakta oss om du önskar häva ditt köp på grund av leveransförseningar.
Recensioner
I och med en beställning via vår butik så kan du komma att efteråt få ett mail med möjlighet att recensera dina köpta produkter, detta för att hjälpa andra personer att välja rätt produkt för dem, men även för oss att säkerställa att vi har de bästa produkterna för våra kunder. Recensioner är alltid frivilliga.
Betalning
I kassan kan du välja mellan alternativen kortbetalning, delbetalning eller faktura via Klarna. Som kund förbinder du dig att betala inom utsatt tid för valt betalsätt. Betalning efter förfallodatum kan leda till dröjsmålsavgifter och ränta enligt våra samarbetspartners villkor.
Ångerrätt och retur
I Sverige har du som konsument 14 dagars ångerrätt enligt distans- och hemförsäljningslagen. Ångerfristen börjar löpa först från den dag du mottagit varan. En förutsättning är dock att varan är försluten, oanvänd, oskadad. Om varan inte är i oförändrat skick kan vi komma att göra ett prisavdrag som motsvarar varans värdeminskning.
Observera att livsmedel vanligtvis är undantagna ångerrätten, men vi på Alkofritt tillämpar ångerrätten även vid försäljning av livsmedel förutsatt att produkten, oavsett helt kolli eller blandlådor, är obrutna/oöppnade. Klisterlappen som sitter på försändelsen får således inte brytas för att vi ska ha möjligheten att godkänna en retur.
För frågor angående returer, mejla oss på info@alkofritt.se eller ring oss på +46 (0)70 29 59 979. Vi behöver någon av följande information:
1. Ordernummer (finns i din orderbekräftelse eller leveransbekräftelse)
2. Ditt namn eller telefonnummer
Alkofritt behöver bekräfta att returen är tillåten och att ångerrättsperioden inte har passerats innan varorna skickas tillbaka. Returen ska ske med valfri speditörs leverans avsedd för företag, exempelvis Postnord Företagspaket. Kunden står för returkostnad och har ansvaret för varan fram till att denna ankommit till Alkofritt. Returer med postförskott är ej godkända.
Returadress
Alkofritt Sverige AB
Sågargatan 17B
753 18 Uppsala
Återbetalning
Har du en obetald faktura via Klarna för din order så är det viktigt att du själv flyttar fram förfallodatum. Detta gör du på klarna.se eller genom att ringa till Klarnas kundtjänst. När vi har mottagit och kontrollerat den returnerade varan återbetalar vi snarast hela köpesumman inklusive eventuell fraktkostnad (observera att returfrakten ej återbetalas), dock senast inom 14 dagar. Om du har betalat med faktura, direktbetalning eller förskottsbetalning överför vi pengarna till ditt bankkonto. Om du har betalat med kort krediterar vi retursumman till ditt betalkort.
Ej uthämtade paket
Vi förbehåller oss rätten att debitera för omkostnader för den hantering som uppstår vid ej uthämtade paket (returfrakt, administrationskostnad, etc). Därför tar vi ut en avgift om 250kr inklusive moms om ett paket inte hämtas ut. Försändelsen finns tillgängligt hos postombudet i 7-14 dagar beroende på fraktalternativet du valt innan den returneras till avsändaren (Alkofritt Sverige AB). Observera därför att om du ångrar ett köp och vill returnera varan, behöver du först hämta ut paketet och därefter returnera enligt beskrivning ovan.
Missade hemleveranser
Vi erbjuder hemleveranser med PostNord.
Vid utebliven leverans med anledning av att kunden inte kunde ta emot försändelsen under avtalad tid, förbehåller vi oss rätten att ta ut en avgift för ytterligare leveransförsök. Kunden har alltid rätt att häva köpet i det fall vi tar ut en avgift för ytterligare leveransförsök. I ett fall där kunden vill häva köpet efter ett misslyckat leveransförsök, förbehåller vi oss rätten att ta ut fraktkostnad för returfrakten till vårt lager.
Avgiften är 150kr inklusive moms per försändelse.
Reklamation
Om du har fått en defekt, trasig, felaktig produkt eller beställning ber vi dig att omgående kontakta oss, antingen via mejl eller telefon så att vi kan lösa ett eventuellt problem omgående. Beskriv felet så utförligt som möjligt. Om vi inte kan lösa problemet får du naturligtvis reklamera produkten för att få en ny. Reklamationer skall göras i enlighet med de instruktioner du får av oss. Vid eventuell tvist följer vi ARNs (Allmänna Reklamationsnämnden) rekommendation och rättsliga tvister äger rum i Uppsala kommun med hantering av Uppsala tingsrätt.